Rehberlik Bülteni

Son zamanlarda demek istesek de yıllardır maruz kaldığımız kan donduran haberler toplumumuzda büyük kaygı ve korku yaratmakta. Bu sü reçte başta anne babaların çocukları cinsel istismardan korumak adına alabilecek önlemler önem kazanmaktadır. Okullarımızda güvenlik, özel bölgelerimiz ve mahremiyet kavramı üzerine çalışmalar yapılmaktadır. Çocukların konunun önemini yeterince kavramaları adına ailelerin de çocukların kendilerini güvende hissettiği bir ortamda konuyla ilgili değinmesi gerektiği önemli noktalar vardır.

Bu önemli noktalardan ilki; güven ve tehlike kavramlarının anlatılması olacaktır. Güven ne demek, kimlere güveniriz, tehlikeli durumlar neler olabilir ve tehlikeli durumlarla karşılaşınca neler yapmalıyız gibi konular çocuklara anlatılmalıdır. Küçük çocuklara bu kavramları anlatırken somutlaştırmakta fayda olacaktır. Arabada emniyet kemerimizi bağlamak kendimizi güvende hissettirirken; karşıdan karşıya geçerken sağa sola bakmadan koşmak tehlikelidir şeklinde örnekler verdikten sonra çocuklarınızdan da “tehlike” ve “güven” kavramlarına ilişkin örnekler istemeniz çocukların konuya daha aktif katılımcı olmasını sağlayacaktır.

Daha sonra “iyi dokunuş” ve “kötü dokunuşlar” dan bahsetmek gerekmektedir. İyi dokunuşlar (sarılmak, başını okşamak, tokalaşmak) bize kendimizi iyi hissettiren dokunuşlar iken kötü dokunuşlar ise bize kendimizi kötü hissettiren, sinirlendiren, utandıran ve üzen dokunuşlardır. Özel bölgelerimize dokunulması tehlikeli ve kötü dokunuştur.

Peki “Özel Bölgelerimiz” nerelerdir? Özel bölgelerimizi bir kağıta insan çizerek hem sözel hem de görsel olarak gösterebilirsiniz. Özel bölgelerimiz, resimde de gösterildiği gibi; dudaklarımız, göğsümüz, iki bacağımızın arasında kalan bölge ve kalçamız olarak ifade edilebilirken, iç çamaşırımızın kapattığı bölgeler olarak da anlatabilir.

Daha sonra Özel bölgelerimizin bize ait olduğu, biz izin vermediğimiz sürece kimsenin dokunmaması gerektiği bilgisini çocuğa vermeliyiz. Banyo yaparken ya da tuvalet ihtiyacımızı giderirken güvendiğimiz kişiler; evde anne babamız, okulda öğretmenler bize yardımcı olmak amacıyla yanımızda olabilir.

Aynı şekilde güvendiğimiz kişileri çocuğa açıklarken, doktor amcanın bizi sağlığımız için muayene ederken, anne babamız kontrolünde muayene edebileceği anlatılmalıdır.

Özel bölgelerimiz kadar özel alanların da belirlenmesi gerekmektedir. Bunu çocuğa anlatırken iki kolumuzu öne doğru uzatalım ve vücudumuzu çevreleyen bir daire çizelim. Dairenin içinde kalan bu alan senin alanın. Bu alana sadece senin izin verdiğin kişiler girebilir şeklinde açıklamalar yaparak çocuğun özel alanını oluşturmasını sağlayabilirsiniz. Çevrede bulunan aile büyükleri, arkadaşlar, yakınlar zorla sarılmaya, öpmeye, dokunmaya çalıştığında buna izin vermek zorunda olmadığını, istemediğinde bunu karşıdaki kişiye ifade edebileceği anlatılmalıdır.

Kendisini kötü, tuhaf hissettiren, dokunuşlarla karşılaştığında neler yapabileceği ile ilgili beceriler çocuğa kazandırılmalıdır. Bu becerileri şöyle basamaklandırabiliriz:

1. Hayır de! Dur de! İstemediğini söyle.

2. Karşı taraf davranışa devam ediyorsa onu elinle sertçe iterek tepkini göster.

3. Bağır ve yardım iste.

Tüm bu becerileri kazanan çocuk, artık özel bölgelerinin ve özel alanının farkındadır. Güven ve tehlike kavramlarını anlamlandıracak buna göre çevresindeki kişileri ve olayları değerlendirecektir. Dokunulmak, sarılıp kucaklaşmak ve şakalaşmaktan hoşlanan çocuklar hangilerinin iyi dokunuş hangilerinin kötü dokunuş olduğunu ayırt edebilecek buna göre gereken önlemleri alacaktır.

Huzurlu, güvenli ve sevgi dolu yarınlara…